Tuesday, March 31, 2009

lagi satu pengapit dipinang....

kan aku dah kata...kalo jadi pengapit..korang akan ambil berkat aku..kehkehkeh...so kawan2..rajin2 la jadi pengapit pengantin...kalo anda ingin kawin cepat (xde sape pon ckp, aku je yg pepandai ckp)....so hari tu...kami mengikut rombongan meminang bekas pengapit ku...(kami dari rombongan pihak lelaki)... aturcara majlis berjalan lancar....tp apa yang aku suke tentang majlis ni...1st time aku tgk adat2 mereka yang xpernah aku lihat dimana2 majlis pertunangan sebelum ni....kata makcik tu...ini adat perak... mana aku tahu..hehe...

pada mula nya kan..sebelum acara sarung2 cincin tu kan..ayah pihak lelaki kena akad...bukan akad nikah tau...ayah lelaki menyerahkan sireh dan cincin dgn akad bahawa dia meminang anak pihak perempuan tu...cth ayat nya " saya sebagai ayah pihak lelaki bernama ***** dengan ini meminang ank tuan bla...bla....bla..."

ha..camtu la...1st time dengar..

lepas tu...

seperti biasa..acara sarung menyarung....dan seperti (mengikut pengalaman) biasanya bakal pengantin selalunya akan membuat muka malu2 gitu....

ha..yang ni la adat dorang...bakal ibu mertua menyuapkan gula pasir kedalam mulut bakal pengantin...sikit je la..bukan sebyk satu sudu...kalo satu sudu..kena kencing manis jugak budak ni karang.....hihiihi....

makcik seterusnya...suapan seterusnya....relek hanan...u can do it..:D

dan lagi....kehkehkeh....

the ladies.....xnampak saye kan...sebab saye dah chubbyyy...hehehe....

ni mak mertua ku..(berbaju ijau)
**ampunnn mama yaya letak gmbr mama..hehehe**

yaa..ni la dia...cik wan kembang..eh bukan...cik wan kembang yg sebelah kanan tu....ape2 pon congrats la pada cik hanan dan cik iwan (same name cam my hubby) semoga korang cepat kawin...

p/s : lauk kat umah hanan gile sedap...naseb la tank aku kecik..kalo tak abis aku bedal sume tu....nk mintak tapau cam over la plak kan...ehehehhe..

sekian.

2 comments:

iylia hani said...

Bukan org jd pengapit sllu kawin lmbt ke? itu yg sllu lyea dgr ar...

Alamak rugi ar xjd pengapit yaya aritu.. hehehe

little miss kechik said...

uih.. tak penah plak tengok adat suap2 gula ni.. though dah dok perak berjiban tahun.. haha!