Tuesday, September 29, 2009

Asma...

aku mmg sejak kecil lagi menghidap asma....mungkin keturunan kot... tp dalam adik beradik aku sorang saje yg ada asma. Dah mcm2 ubat pernah aku cuba...ubat hospital atau ubat kampung. tetap dia kembali jugak. org kate alahan...makanan,karpet...bulu haiwan.... tp kekadang makan ok....karpet xde....xmain dgn kucing or haiwan berbulu....faktor cuaca pon bole jadikan aku diserang asma. nk buat mcmana...

ingat lagi masa cik mok datang merisik& bertunang dahulu....ayah aku siap2 bgtahu 'rahsia' yang aku ni selalu kena asma...mase tu malu gileee....tp bah ckp....itu utk semua org tahu...jgn selindung, sebab at least dorang tahu ape kelemahan aku... cik mok yg dah mmg sedia pasti ttng keadaan aku...dari zaman bercinta sampai la sekarang. dia juga la peneman aku ambil gas oksigen kt hospital mane2.... dia juga la yg asik ingatkan 'spray' nyawa aku sentiasa kena ada dalam beg.... lagi2 lepas kawin bila dia pernah saksikan sendiri aku bertarung nyawa utk bernafas...

sejak mengandung ni...asma lebih kerap menyerang...kadang aku tahankan diri dari makan ubat2 utk menahan kesakitan. tp apakan daya.

kadang aku terfikir...aku kejam utk makan ubat2 dgn baby dalam perut aku ni....rasa bersalah. dan serba salah. entah la.....

"Bagaimanapun, pesakit tidak perlu risau kerana ubat yang diambil bagi meredakan serangan asma tidak mendatangkan kesan sampingan kepada bayi. Sebaliknya jika dibiarkan, asma tidak terkawal boleh merencat pertumbuhan bayi."

sumber dari : www.ipislam.edu.my

aku & cik mok berdoa utk dipermudahkan segalanya.

No comments: