Tuesday, May 25, 2010

Kawasaki disease

Day 6 @ KPJ Hospital Shah Alam, 5 am

Salam kawan2 semua.
Ketika ini jam adalah hampir pukul 5 pagi dimana bonda baru lepas menidurkan auf. hati begitu meronta2 ingin menaip sesuatu mungkin lebih kepada saya ingin luahan hati saya yang dah tak tahu kat mana saya nak campakkan perasaan saya yang bercampur baur ini....

iyaa...musibah dan dugaan seterusnya menjenguk kami....dulu semasa auf dalam kandungan 3bulan, aku penghidap cyst...tp kali ini terjadi anakku auf menghidap KAWASAKI. mungkin ada yang lucu dengan nama nya....tapi bukan lucu bagi aku bila saat tadi paed sahkan dengan senyum kelat.... aku?? dah puas menangis 5 hari yang lepas melihat keadaan auf yang makin hari makin lemah. tak ada lagi sound effect atau ketawa besar dimulutnya....hnya bibir yang kering bertitiskan darah. hati ibu mana tak tersentuh kalau disua kan susu badan...anak lihat dengan penuh kelaparan tapi tak daya nak minum..... sangat sedihhh...sangat.... worst part aku terpaksa pump out milk then kami paksa dia minum dengan syringe...sampai meronta2......sgt sayu.

ianya bermula pada 6hari lepas...auf admitted kerana demam panas....kami sangkakan demam biasa... penyakit ni dikesan pada hari ke 5...setelah simptom2 nya keluar....nafasnya berbunyi...badan nya beruam.... punggungnya melecet dan merah.... bibir merah merekah dan berdarah..... mata nya merah.....Ya Allah.... aku tabahkan hati melihat keadaan dia.... 3jenis antibiotik dah diberi tetap tak jalan....dengan the strongest pon tak jalan....demam tak kebah. aku buntu....tak tahu nak buat reaksi apa....darah diambil jangan cakaplah.... segala jenis test...h1n1...denggi......

tapi pagi tadi.....paed sahkan penyakit tersebut..... ultrasound jantung dibuat.... ade kebengkakan pada ateri belah kirinya....aku terduduk.... serentak dengan itu...ayah auf disyakki ada simptom h1n1.....dan kena dikurentinkan...aku??? mana tempat mengadu aku...mana.... kanan suami...kiri anak..... aku rasa seperti mimpi....dalam hati berkata....berat sungguh dugaan mu ini Ya Allah....

aku mula search pasal ni dinternet.. macam biasalah.....baru tahu serba sedikit pasal ini.....dan tiba2 aku terlalu satu blog ni dimana anaknya juga pernah menghidap yang sama....anaknya berumur 1tahun ketika itu...dan terus aku tinggalkan number phone kepada hamba Allah ni...sepantas kilat...dia sms aku dan aku menalifonnya kembali.... perbualan kami yang panjang lebar..........

dia juga faham perasaan ku....dan dari penerangan dia....ia adalah penyakit seumur hidup...dimana auf akan bergantung dengan satu ubat sehingga akhir hayatnya..... aku pasrah...tak terkira banyaknya air mata yang tumpah....

terima kasih pada kawan2 dan saudara yang datang menjenguk di hospital selama 6hari kami disini.....
doakan kami ye....aku nak bersiap untuk treament pertama auf.....sambung kemudian.....

salam sayang,
bonda auf

25 comments:

lylieiqmal said...

yaya...sedih sekali..sedih sgt...bergenang air mata saya...sory coz x dpt lg melawat yaya n auf tuk bg support..tp sy sentiasa doakan awk...doakan auf n doakan faridz supaya cepat sembuh n hapy seperti dulu....

Ri@nna said...

yaya...sedih sy baca ape yg jd kat awak, auf n faridz. awak kena kuat semangat n jgn putus doa n solat k. rien, awie n aisy doakn auf n faridz sepat sembuh n sihat cam biase k...

nur_eimi said...

sabo ye yaya..kuatkan semangat..

mun said...

sabar ye yaya..saya doakan auf cepat sembuh....kuatkan semangat dan bnyk2 berdoa pada NYA

OnN!Ey said...

saba ek..ony doakan auf smbuh kembali ceria mcm dulu...
kuatkan smangat n byk2 berdoa..

Hannah Johary said...

Yaya, saya ingat nak datang visit awak this weekend kalau ada kesempatan.

Visiting hours all day long ke?

This is my number 0122055411. My heart goes to Auf.

Jangan putus berdoa. InsyaAllah semua akan ok. Saya pun doa untuk awak se-family. *hugs*

syarina azreen said...

yaya...sabar ye...semua dugaan ni ade hikmahnye...semoga auf cepat sembuh...doa untuk semua menjadi kepada yg lebih baik...May Allah bless all of u..amin..

aLyNnZ said...

Ya ALLAH..rs xsanggup nk baca..bergenang air mata seraya teringat senyuman auf anak kecil yg x tau apa2..teringat juga keadaan danish yg kena admit hos ketika kecil dahulu.alin amat memahami perasaan yaya..berat mata memandang berat lg bahu yg memikul..yaya percaya lar tuhan akan menguji hamba nyer yg setimpal dgn kekuatan hambanye..

alin pun first time dgr KAWASAKI..alin doakan semoga auf cepat sembuh..

hugs..

Khemy said...

yaya, saya sangat terkejut. Auf was such a good healty baby. Kita tak tau apa lagi yang Dia akan duga kita. Banyakkan bersabar yer. Peluk cium tuk Auf.

Aishah Rahim said...

*crying*

Tabahlah Yaya. Insya-Allah, Auf akan sihat seperti sedia kala.

Ya Allah, bantulah keluarga ini. Amin.

m@Ri@ said...

yaya..sy nk tgk awak n auf..nak p kl..awak..tabah ye awak..auf..be strong..aunty tau auf kuat..go auf..fight it..

doa kami sekeluarga mengiringi perjalanan auf

minatgiler said...

dugaan Allah ada hikmahnya.. yaya ingat itu..

semoga auf sihat seperti biasa..

nizza-abira said...

nizza harap perbualan yaya dgn ju dpt meniup semangat pd yaya utk hadapi dugaan ini

walaupun kita hanya kenal melalui 'citer' ini tp nizza tetap mendoakan kesihatan auf kembali sembuh dan sihat hendaknya

tinie & thahir said...

salam..yaya,
moga terus tabah dengan dugaan ini..
kami hanya mampu berdoa ..semoga Allah ringankan beban ..Auf n sekeluarga..

saya dapt link dr blog kak mas...

Mama Farris said...

salam kenal..


banyak berdoa n bsabar..

setiap dugaan pati ada hikmahnya..

KAK RAINBOW said...

yaya saya hrp yaya bersabar dgn dugaan nie. semoga keadaan akan seperti biasa. semoga auf dan bapanya cpt sembuh

Marsha~ said...

Subhanallah... Auf sangat comel... Sangat sempurna wajahnyeeee.. Hampir sebaya dgn Ariq.. Tak sangka dlm sihat dan comel rupanye sekelip mata Auf dapat penyakit ini. Auntie sekeluarga mendoakan Auf segera sembuh.. Semoa Allah permudahkan segalanya utk Auf... Amin

Chik Na said...

semoga tabah hadapi dugaan ini..akak doakan auf dan ayah auf cepat sembuh

abah dan mak haqq said...

walaupun tak pernah berjumpa..
kami sekeluarga berharap auf dan ayah akan selamat dan bebas dari sebarang penyakit..

bonda,kid tau bonda sedang sedih..
kid harap bonda kuatkan semangat..
insyaAllah semuanya akan selamat..

minta maaf kerana takda dapat melawat sebab kmai jauh di johor..

Amin..

E K A said...

siannya awk...sabar ye...arap auf tak apa2...sebelum ni saya hanya silent reader n pernah tgk ur cute baby...tup2 jadi camni...terkejut sgt...

yaya+frdz+auf said...

kepada kalian ...terima kasih atas doa..... semoga tuhan membalasnya....dan semoga kalian dikurniakan rezeki dan kesihatan.

mastura said...

tabahkan hati ye...kuatkan semangat...
semoga cepat sembuh.

Mek Rose said...

ya Allah.besarnya dugaan
semoga yaya tabah k..

semoga dipermudahkan segalanya..Amin

Intan and The Boys said...

ya Allah...semoga anak bernama A'uf ini kemabli sembuh.

first time dgr penyakit ni. dan betul2 terkejut. kami sekeluarga doakan awak sekeluarga ya.

Anonymous said...

salam sayang utk auf, im silent reader this blog, kesiannyer auf, yaya awk kena kuat yer...saya doakan semuanyer berjalan dgn baik,,setiap yg terjadi pasti ade hikmahnyer..doa byk2...disinilah kekuatan diri dilihat dariNYa..